1 december 2023

Tweede Bestuursrapportage 2023

Op 21 november 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de tweede bestuursrapportage 2023 . Er kan, mede door € 2,3 miljoen meer dividend- en belastingopbrengst, volstaan worden met € 2 miljoen minder onttrekken aan de beide egalisatiereserves. Die onttrekkingen worden nu geraamd op € 4,8 miljoen in plaats van € 6,8 miljoen bij de eerste bestuursrapportage 2023.
Ook heeft zij ingestemd met de tweede begrotingswijziging 2023.

Deze tweede bestuursrapportage valt op dit moment in financieel opzicht nog mee. Zoals de cijfers er nu uitzien, hoeft geen € 8,5 miljoen aan de twee egalisatiereserves te worden onttrokken, zoals in de vastgestelde begroting 2023 verwacht werd. De eerste bestuursrapportage 2023 liet al een wat gunstiger beeld zien, namelijk een tekort van € 6,8 miljoen. Nu kan volstaan worden met € 4,84 miljoen.
De SGP hoopt dat dit uitkomt, want we kunnen best wat meer gebruiken om de tarieven de komende jaren te matigen.

Daarnaast wordt € 2,2 miljoen minder onttrokken aan de Algemene Reserve. Investeringen in ICT, die in de cloud beschikbaar komen, mogen niet meer geactiveerd worden. Wij hebben begrepen dat nog eens goed gekeken wordt hoe wij dat precies gaan aanpakken en invoeren. Dat kan zeker op onze instemming rekenen.

In deze rapportage lezen wij (op blz. 4) van graafschades door bevers. Op andere plaatsen lezen we van toenemende schades. De SGP heeft het al vaker aangehaald, maar wij zijn van mening dat sterker ingezet wordt op bestrijding van bevers en het voorkomen van schade door bevers. Het kan niet zo zijn dat wij het eerst net zo’n groot probleem laten worden als dat het in het verleden geweest is met de muskusratten. Veiligheid voor de mensen en het bedrijfsleven gaat bij ons voor. Wij weten uiteraard dat de bever beschermd is, maar dan moet dat maar heroverwogen worden.

De stand van zaken wat betreft uit te voeren maatregelen in 2023 wijkt in de tweede bestuursrapportage nauwelijks af van de eerste. Ondanks krapte in personeel en onzekerheden/vertragingen in te leveren materiaal enz., de complimenten daarvoor.
Er zouden meer onderwerpen aangesneden kunnen worden, maar dan blijft er onvoldoende tijd over voor de Begroting en Meerjarenraming.

En uiteraard hebben we kennis genomen van de 2e Bestuursrapportage 2023 en stemmen we in met de 2e begrotingswijziging.