30 december 2023

Vledder Aa KRW en beekherstel

Op 19 december 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van het inrichtingsplan Vledder Aa. Voor de planuitwerking en realisatiefase van dit project is vervolgens € 2.307.000 unaniem beschikbaar gesteld door het AB.
De meeste fracties hebben aandacht gevraagd om alles op alles te zetten om de op 11 januari 2023 afgegeven beschikking tot toekenning van € 1.006.400 POP3 subsidie veilig te stellen. Daarvoor moeten de onderdelen, die voor deze subsidie in aanmerking komen, uiterlijk 31 december 2024 gerealiseerd zijn. (Door overleg met andere partners ---Provincie Drenthe, Gemeente Westerveld en Staatsbosbeheer--- heeft het bestuurlijk overleg veel tijd gekost en is de druk op tijdige realisering hoog geworden).

Dit project is in elk geval bij het Dagelijks Bestuur al een aantal jaren in beeld. En zoals dan ook te lezen is, wordt het aanpoten om de POP3 subsidie (€ 1.006.400) daadwerkelijk binnen te halen.

Ook bij dit project is sprake van het moeten voldoen aan KRW opgaven (door WDODelta) en inrichten als gebied dat voldoet aan het Natuur Netwerk Nederland (NNN), voorheen Ecologische Hoofdstructuur (EHS) door de provincie Drenthe.

Waarschijnlijk heeft het door al dat overleg met Drenthe, gemeente Westerveld en Staatsbosbeheer allemaal wel erg lang geduurd. Maar wat ons betreft, kan het niet zo zijn dat wij daardoor ruim € 1 miljoen subsidie zouden mislopen.
Wij hebben gelezen dat de subsidiabele werkzaamheden zo vroeg mogelijk in 2024 opgestart en uitgevoerd zullen worden. Dat is goed om te lezen, maar wij vinden het noodzakelijk dat we harde garanties krijgen dat we die subsidie krijgen, linksom of rechtsom. Kunt u dat toezeggen?

We hebben gelezen dat de beek niet jaarrond watervoerend zal zijn. Als natuurgebied is het wellicht ook altijd wel zo geweest. Op pag. 86 van het inrichtingsplan staat dat ook. Maar wij vragen ons dan wel af wat wij met die vispassages in dit project doen. Er staat in het stuk ook iets over een nieuwe stuw die niet vispasseerbaar gemaakt wordt, omdat het niet wenselijk is de vissen naar een droogvallende beek te laten trekken. Ook staat in het stuk dat de vispassage een vislift op zonne-energie krijgt. Het komt op mij over dat het erop lijkt dat van alles toegepast wordt om de vissen daar op (meer) plaatsen te krijgen.
Een stuk nuchterheid ontbreekt naar onze mening in dit stuk.

Ja, en dan wordt dit het zoveelste project dat zoveel meer (€ 17.553 ) aan jaarlijks onderhoud gaat kosten. En ook het beheer en onderhoud van de vispassage gaat jaarlijks € 2.158 kosten.
Nuchter boerenverstand missen wij ook hier weer.

Het streven is om zoveel mogelijk zaken in een plan integraal uit te voeren. Hier moeten we echter lezen dat voor een fietspad, wat belangrijk is voor draagvlak in de omgeving, toch nog niet rond is. Een gemiste kans. Wij zijn dan nog wel benieuwd hoe het nu dan werkelijk zit met draagvlak voor dit project.

In het inrichtingsplan op pag. 5 wordt gesproken over “Daarnaast worden een aantal ontwikkelingen meegekoppeld”. Zijn dat allemaal zaken die voor rekening van ons waterschap komen?

De volgende stemverklaring afgelegd (bijna gelijk als bij Steenwetering).
Wij stemmen in met dit plan, maar plaatsen wel (opnieuw) een kritische noot bij de aanleg van steeds meer natuurlijke oevers. Wij hebben nog steeds moeite met het steeds maar aanleggen van natuurvriendelijke oevers. Het kost meerdere hectaren goede landbouwgrond, het wordt bijna altijd een wildernis  en de onderhoudskosten blijven maar stijgen bij dit soort plannen. Als het gaat om één plan, dan hebben die extra kosten nog niet zo’n grote impact op de stijgende exploitatiekosten. Maar er zijn al meerdere vergelijkbare plannen uitgevoerd en er zullen er nog vele volgen. Dan wordt het jaarlijks een flink bedrag aan extra exploitatiekosten.