20 november 2020

Voorstellen aanpassen belastingstelsel

Op 17 november 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) in meerderheid ingestemd met de voorstellen voor aanpassing van het belastingstelsel (de fracties van Water Natuurlijk en Algemene Waterschapspartij hebben tegengestemd). Omdat 1 lid afwezig was, betekende dit dat er 21 stemmen voor en 7 stemmen tegen waren.
Een amendement van de fractie Gebouwd (mede ingediend door de SGP en een aantal andere fracties) om de op het laatste moment toegevoegde mogelijkheid van toepassing tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen is aangenomen met 18 stemmen voor en 10 tegen.

Aanpassing belastingstelsel heeft vooral de laatste jaren al heel wat tongen in beweging gebracht. Zeker de weeffout gaf daar aanleiding toe. En hoewel de oplossing voor de weeffout een andere is dan wij verwacht hadden, hebben wij de indruk dat hiermee de solidariteit tussen de waterschappen is gewaarborgd. Er is ruimte gekomen om voor de verschillende categorieën aanpassingen van de tarieven te hanteren die dicht, of in elk geval veel dichter, bij elkaar liggen. Wij hebben regelmatig aangegeven bij de vaststelling van nieuwe tarieven het niet acceptabel te vinden dat er dermate grote verschillen tussen de aanpassingen zaten. Goed om te lezen dat dit nu geheel of grotendeels voorkomen kan worden.

Het heeft ongetwijfeld veel inspanning gekost om op één lijn te komen. Daarom zal de SGP op dit moment zeker geen gehoor geven aan de roep die tot ons gekomen is om niet te kiezen voor het Verbeterd Combimodel – Variant H. Laten wij met de nu voorgestelde optie aan de slag gaan.
Het voornemen is om een permanent onderhoudsspoor in te stellen. Dat lijkt ons een goede richting, temeer als aangedrongen wordt om dat te realiseren op relatief eenvoudige wijze.

Wij hopen wel dat we er na invoering van verschoond blijven om heftige discussies te voeren over de bandbreedte van + en -30%. Dit vinden wij heel fors. Onze fractie ziet daarin een potentiële bron voor stevige politieke discussies. De SGP hoopt dat we daar in de waterschappen van verschoond mogen blijven.

Een punt dat in de consultaties niet aan de orde geweest is, betreft het creëren van de mogelijkheid om als waterschappen binnen de watersysteemheffing met gedifferentieerde tarieven voor woningen en niet-woningen te gaan werken. U legt dat neutraal aan ons voor.

Als SGP-fractie vinden wij het onjuist dat dit aan het eind er nog even in gesluisd is. Dit is echt af te keuren om dat in deze fase te doen.
Procedureel is dat onjuist en daarom ondersteunen wij/dienen wij mede het amendement in die opdraagt om dat mee te nemen in het permanente onderhoudsspoor.

Wel willen wij aangeven dat wij deze discussie kennen vanuit het verleden in de gemeenteraden. Op zich hebben wij er niet zoveel moeite mee wanneer daar op een juiste wijze gebruik van gemaakt wordt. Maar ook hiervan zie je in meerdere gemeenten dat ze er een onjuist gebruik van maken. De tarieven voor woningen en niet woningen worden meer dan eens om politieke redenen voor niet woningen verhoogd zonder echte onderbouwing. Die kant wil de SGP zeker niet op.