21 juni 2023

Vragen en reactie nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid

Op 9 mei 2023 heeft de SGP in de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) in de rondvraag geïnformeerd hoe ons waterschap omgaat met sloten, andere landschapselementen en schouwpaden in eigendom van het waterschap. In diverse artikelen was te lezen dat enkele waterschappen de mogelijkheid bieden om die eigendommen van hun waterschap of andere overheden te mogen opgeven in de Gecombineerde Opgave.
Hierna de aanleiding en vragen met vervolgens de beantwoording door het Dagelijks Bestuur.

Afgelopen vrijdag en zaterdag (5/6 mei 2023) las ik artikelen dat het ministerie van LNV vrijdag 5 mei aan LTO Nederland heeft gemeld dat agrarische ondernemers sloten, andere landschapselementen en onderhoudspaden in eigendom van waterschappen en andere overheden in de Gecombineerde Opgave mogen opgeven als landschapselementen voor het nieuwe GLB.
Er werd een aantal waterschappen genoemd. Ik miste daarin WDODelta.

Klopt het dat ons waterschap daarin nog niet genoemd werd?
Zo ja, wat is daarvan de reden?
Zo nee, maakt ons waterschap op korte termijn ook kenbaar dat agrariërs in ons werkgebied hiervan ook gebruik mogen maken?

Hieronder de reactie van het Dagelijks Bestuur in een brief bij de ingekomen stukken voor de vergadering van 27 juni 2023 van ons Algemeen Bestuur.

Geacht bestuur,

De heer Visscher heeft in de vergadering van het Algemeen Bestuur van dinsdag 9 mei de vraag gesteld of waterschapsassets van WDODelta door boeren kunnen worden opgegeven als landschapselementen voor de nieuwe regeling van het GLB.

Bij een subsidieaanvraag bij het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), dienen agrariërs te voldoen aan bepaalde basisvoorwaarden. Eén van die basisvoorwaarden betreft het aanhouden van een minimaal percentage niet-productieve grond (4%). Dit percentage moet ingevuld worden met landschapselementen, zoals akkerranden, heggen, hagen, bomen, sloten of vijvers. Boeren vragen momenteel aan de waterschappen of zij waterschapsassets (sloten, schouwpaden, bergingen) mogen gebruiken als landschapselementen om daarmee invulling te geven aan de GLB-voorwaarden. De regeling biedt daar mogelijkheden voor.
In 2023 moeten boeren voor 15 juni aangeven welke waterschapseigendommen ze gebruiken voor de invulling van de landschapselementen. Het is hierbij van groot belang dat afspraken goed vastgelegd zijn hetgeen voor het waterschap een forse administratieve last kan betekenen. Vanuit praktisch oogpunt geven wij daarom alleen boeren die conform waterschapsbeleid al een bestaande grondgebruiksverklaring hebben dit jaar toestemming om de assets van het waterschap op te geven voor het GLB.

De invulling van de GLB-regeling met behulp van waterschapseigendom kent een aantal inhoudelijke, juridisch, procedurele en financiële risico's. Daarnaast zijn er enkele principiële vragen. Dit vraagt om een goede onderbouwing en afweging. Voor de periode na 2023 zal beleid worden opgesteld dat antwoord geeft op de vraag hoe we hier mee om gaan.

Het dagelijks bestuur van het
Waterschap Drents Overijsselse Delta

de secretaris                             de dijkgraaf