2 februari 2023

Sliblijn Echten: kostenbewust investeren in veilig en duurzaam (2)

Op 31 januari 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB), als vervolg op de vergadering van 1 november 2022, weer gesproken over de ‘Sliblijn Echten’. In die zojuist genoemde vergadering is het derde beslispunt (verkoop gas, groencertificaten en CO2 en het delegatiebesluit) aangehouden. In een extra Deltabijeenkomst is ons bestuur op dit specifieke punt nadere informatie verstrekt.
Unaniem is het AB duidelijk geworden dat de wijze waarop dit nu verder uitgewerkt zal worden, met de kennis van nu, de beste oplossing is.

Opnieuw komen wij te spreken over de sliblijn Echter. En dan nu met name nog over de verkoop van (fysiek) gas, groencertificaten en CO2.

Productie van Groen gas spreekt ons zeker aan. Maar een redelijke zekerheid van een positieve businesscase vinden wij ook van groot belang. De SGP hoopt dat dit nog zo is.

Wij beseffen dat het heel moeilijk valt te voorspellen over een langere periode.

Toch willen we u niet onthouden dat we gistermorgen (30-01-2023) nog een artikel lazen dat de elektriciteitsproductie zodanige vormen aanneemt dat de businesscases, die aan wind- en zonneparken ten grondslag liggen, inmiddels vaak van geen kant meer deugen. Op diverse delen van een dag levert stroomproductie geen cent meer op, ja moet er zelfs al voor worden betaald.
De SGP hoopt dat ons dit schrikbeeld bespaard blijft.

Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat wij met de kennis van nu, een dief van onze eigen portemonnee zijn als we niet instemmen met de verkoop van gas, groencertificaten en CO2.

Dit dan mandateren aan het Dagelijks Bestuur is voor ons akkoord.
En we hebben kennis genomen van de wijze van verkoop.

Lees ook: Sliblijn Echten: Kostenbewust investeren in veilig en duurzaam (1)