26 maart 2022

Tussenrapportage behoud en herstel biodiversiteit

Op 22 maart 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van het memo ‘Tussenrapportage behoud en herstel biodiversiteit’. Aandacht hiervoor is goed, maar vanaf het begin dat we hier meer mee bezig zijn, hebben wij aangegeven dat dit niet moet leiden tot veel extra kosten. Het moet direct meegenomen worden in uit te voeren projecten.
Over twee jaar zal opnieuw een rapportage over dit onderwerp opgesteld worden.

Het is goed om aandacht te schenken aan mogelijkheden voor herstel van biodiversiteit. Echter moeten wij wel nuchter en realistisch blijven. Dat is juist de reden geweest dat de SGP als enige fractie in de AB-vergadering van 25 februari 2020 de motie ‘Biodiversiteit’ niet mee ingediend heeft.

Wij waren toen en zijn ook nu nog van mening dat dit beleid niet mag leiden tot veel extra kosten. Het is goed dat wij lezen dat het steeds meer een integraal onderdeel van de manier van werken wordt binnen ons waterschap. Naar onze mening kan biodiversiteit dan op de voordeligste manier in een plan worden meegenomen.

Op pag. 2 van het memo lezen we o.a. ook over ontstening van oevers (6 km). Wij zijn daar nog nooit enthousiast over geweest. Die stenen zijn er destijds niet voor niets neergelegd. Van een aantal plaatsen waar dit is doorgevoerd, hebben wij beelden gezien waar wij in elk geval niet vrolijk van worden. Forse afkalvingen van de oevers is voor ons niet acceptabel. Wij roepen op om hiermee terughoudend te blijven.

Ontstenen Vechtoevers

In het algemeen roepen wij op om uiterst terughoudend te zijn met inzet van extra geldmiddelen voor biodiversiteit. Wij zien voor een langere periode grote financiële zorgen op ons af komen. Op allerlei wijze worden rekeningen doorgeschoven naar de komende generatie(s). Daar dienen wij zo min mogelijk aan mee te doen.

Wij hebben kennis genomen van de ‘Tussenrapportage behoud en herstel van biodiversiteit’. Over twee jaar opnieuw een rapportage opstellen, heeft onze instemming.

Lees ook: Biodiversiteit d.d. 26 februari 2020 en Partner Deltaplan Biodiversiteitsherstel d.d. 20 januari 2021